5

AVIATEST: odlot z QuantumX

Badania strukturalne ram lotniczych za pomocą QuantumX w AVIATEST

Obecnie lotnictwo jest jednym z kluczowych przemysłów transportowych przewożących miliony pasażerów dziennie. 
Nie trzeba powtarzać, że bezpieczeństwo w powietrzu stanowi najwyższy priorytet, a firma AVIATEST prowadzi rygorystyczne 
i złożone testy samolotów od dziesiątków lat. Nowoczesna technologia to decydujący element przy prowadzeniu tak skomplikowanych zagadnień, a system akwizycji danych QuantumX stanowi integralną część dnia pracy w tej firmie.
W czasach Związku Radzieckiego AVIATEST zwykle prowadziło testy pełnej skali na dziesiątkach radzieckich samolotów 
i śmigłowców. Aktualnie trzeba być wyspecjalizowanym - AVIATEST stara się ukierunkowywać na różne testy trwałości i statycznej wytrzymałości.
Założona ponad czterdzieści lat temu firma AVIATEST współpracuje obecnie z firmami lotniczymi zarówno z Europy, jak i Rosji. Podobnie jak łotewskie lotnictwo, AVIATEST działa jak most pomiędzy Wschodem i Zachodem.
QuantumX pomógł dokonać wyjątkowy krok
Kilka dekad temu firma używała systemu opracowanego w ZSRR, mogącego wykonywać jedynie pomiary statyczne. Gdy pomiar parametrów dynamicznych stał się koniecznością, AVIATEST zwróciła się do kilku firm, zanim ostatecznie wybrała HBM trzynaście lat temu.
W erze przed QuantumX, liczba czujników, których dane były jednocześnie zbierane rzadko przekraczała 50. Teraz firma jest zdolna do prowadzenia znacznie trudniejszych zadań. W niektórych przypadkach liczba czujników jest nawet podwojona. Oprócz zredukowanej ilości czasu potrzebnego do zebrania danych, również mobilność i prostota QuantumX są najbardziej cenione w firmie.
Lotnictwo staje się bardziej wydajne i bezpieczniejsze.
Aby lepiej to zilustrować, AVIATEST jest obecnie zaangażowane w projekcie zwanym NICETRIP, który łączy kilkadziesiąt firm europejskich w celu opracowania specjalnego cywilnego pojazdu powietrznego. Aby przeprowadzić badania przekładni mechanicznych, firma używa 32 kanałów do pomiarów tensometrycznych. Dodatkowo 70 innych czujników jest używanych do pomiarów temperatury, ciśnienia, naprężeń, sił i innych parametrów na przekładni.
AVIATEST przeprowadziło również szereg testów przelotów, które dosłownie poderwały wzmacniacze z rodziny QuantumX. Jednym z najbardziej wywierających wrażenie testów było badanie największego na świecie śmigłowca, który kiedykolwiek wszedł do produkcji - Mi-26. Głównym zadaniem AVIATEST był pomiar i przeprowadzenie analizy naprężeń jego ramy.
Przemysł lotniczy staje się zarówno bezpieczniejszy, jak i bardziej wydajny dzięki dokładniejszym i gruntownym testom, które firmy z branży prowadzą używając nowoczesnej technologii jak w przypadku QuantumX. W ostatnich latach AVIATEST uczestniczyło w testach samolotu przed jego pierwszym lotem. Jednym z nich był Sukhoi Superjet 100, który jest pierwszym rosyjskim odrzutowcem zaprojektowanym i zbudowanym regionalnie, jak również Kamov Ka-62 i Irkut MS-21, które obydwa jeszcze nie wykonały swoich pierwszych lotów.
Rozszerzanie współpracy z HBM nie ma granic
QuantumX jest jedynym modułem obecnie używanym w AVIATEST. Pośród wielu innych, zadania na nim prowadzone mieszczą się w zakresie od badań podstawowych próbek kompozytowych do badań kadłubów pod ciśnieniem, jak również pozwalają na prowadzenie testów statycznych różnych elementów ramy samolotu.
Długa współpraca z HBM umożliwiła AVIATEST wprowadzenie szerokiego wachlarza produktów HBM do ich codziennego użycia. Zawierają się w tym przetworniki siły HBM, określone wzmacniacze, tensometry, jak również oprogramowanie.
Udana współpraca pomiędzy dwoma firmami oznacza, że AVIATEST stara się ją rozszerzyć. W najbliższej przyszłości firma zamierza zakupić dodatkowe tensometry, przetworniki siły, moduły, wzmacniacze i nawet momentomierze, które są produkowane przez HBM.
AVIATEST jest gotowa użyć kolejnego oprzyrządowania HBM, gdy tylko przejdzie do następnego etapu badań Irkut MS-21. Ma możliwość zainstalowania 2000 tensometrów w ramie samolotu, toteż planuje wysłać swój personel na szkolenie umożliwiające im otrzymanie certyfikatu od HBM w zakresie aplikacji tensometrów.

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI